Astăzi îți scriu despre un subiect extrem de important (și totodată foarte delicat) care, din păcate, nu beneficiază de toată atenția pe care o merită: hărțuirea la locul de muncă, o formă de abuz care îți poate zdruncina serios încrederea și te poate afecta pe termen scurt, mediu sau lung. Totodată această formă de abuz cauzează pierderi uriașe companiilor, pierderi ce ar putea fi evitate prin dezvoltarea unui mediu de lucru etic.

Cazurile de hărțuire la locul de muncă sunt întâlnite la nivelul tuturor companiilor (indiferent de domeniul lor de activitate sau  de grandoarea clădirii în care își desfășoară activitatea) și în general are loc pe verticala ierarhică, de la superior către subordonați. De aici agonia unei noi zile de luni sau panica de dinaintea unei ședințe, sentimente ce nu țin cont de programul 9-18 sau de zilele de week-end.

Abuzul se contruiește din mai multe acțiuni (sau inacțiuni), dar din punct de vedere al comunicării nonverbale vei observa urmatoarele gesturi:

 

  1. Invadarea spațiului personal. După cum scriam și într-unul dintre articolele trecute invadarea spațiului intim poate avea următoarele scopuri:

a.inducerea unei stări de stres

b.indică faptul că persoana care pătrunde în spațiul intim al celuilalt are un statut            superior

*Dacă acest comportament se repetă încearcă să reacționezi astfel: într-o primă fază prin transmiterea unor mesaje nonverbale (ex: te tragi ușor în spate, te întinzi pentru a-ți face loc etc. zâmbind și continuând discuția) însă dacă acestea nu aduc nicio schimbare va trebui să îi spui persoanei respective că invadarea spațiului personal îți induce o stare de disconfort (nu trebuie să ai rețineri, nu tu ești cel care încalcă o normă socială) și că apreciezi respectarea spațiului intim.

 

  1. Ridicarea tonului (țipat). Acesta are loc atât în public cât și în privat, în public are și rolul de a arată întregii echipe cine “este șeful”.

*O mare greșeală pe care o poți face este să îi răspunzi cu aceeași monedă (mai ales în public) pentru că intri într-un joc pe care și-l dorește și pe care nu îl poți câștiga.  Trebuie să îți păstrezi calmul, să nu adopți o poziție defensivă și să încerci să găsești o soluție pentru problema menționată.

 

  1. Nerespectarea timpului celorlalți. Dacă șeful are o pauză, și subalternii sunt “forțați” să își ia o pauză. Intră în birou, vorbește tare, glumește, chiar încearcă să te forțeze să te oprești din ceea ce faci și să îl asculți. La o prima vedere poate părea un comportament colegial și poate fi așa dacă vorbim de un incident izolat, dar repetarea acestuia denotă un caracter abuziv.

*Este important să îți continui activitatea însă fără a-l ignora complet pe cel care încearcă să îți întrerupă activitatea. Spune-i că nimic nu te-ar încânta mai mult decât să stai la povești dar “din păcate” ai un task foarte important de finalizat.

 

  1. Îți indică unde să te așezi lângă el/ea, prin 2-3 bătăi scurte. Ca unui copil. Aici vreau să facem distincția între “te rog să iei loc” și 3 bătăi pe locul de lângă.

*Refuză! Imaginează-ți că ești martorul unei astfel de scene, cum interpretezi relația dintre cele 2 persoane?

 

  1. Orice discuție mai tensionată îl/o face să se ridice în picioare. Simte mereu că trebuie să fie în avantaj și acesta este un mod foarte bun de a domina o discuție.

* Dacă situație îți permite ridică-te și tu în picioare. Vei observa imediat o reținere din partea celuilalt (depinde foarte mult de situație, sunt multe cazuri în care este total nepotrivit să te ridici și tu în picioare; excepție fac cazurile când ți se adresează direct sau când și tu ai un status superior celorlalte persoane care participă la întâlnire).

 

  1. Gesturi și priviri agresive. Când cineva te privește din senin cu agresivitate sau te arată cu degetul este clar că nu ești chiar persoana lui/ei preferată.

 *Zâmbește ,păstrează-ți calmul și arată că nu te lași intimidat.

 

  1. Nu respectă proprietatea celorlalți. Le ia lucrurile de pe birou fără să îi întrebe și de cele mai multe ori nu le pune la locul lor. Și acesta este un semn de superioritate și chiar dacă poate părea neînsemnat este un gest ce trebuie analizat.

*Începe prin a pune  tu lucrurile la locul lor dar asigură-te că persoana respectivă vede acest lucru (bineînțeles, în timp ce te comporți ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat). Dacă va continua să facă acest lucru îți recomand să îi spui că nu îți place când îți mută lucrurile.

 

Semnalele nonverbale prezentate mai sus sunt completate și de alte comportamente abuzive și, ignorat, acest comportament este extrem de nociv atât pentru victimă, cat și pentru organizație. Dar trebuie să acordăm o mare importanță frecvenței acestor gesturi: dacă este vorba de incidente izolate, venite într-un context special, nu putem trage concluzia că avem în fața noastră o persoană care dorește să își hărțuiască subalternii sau colegii. Ca intotdeaua când vorbim despre limbajul nonverbal nu trebuie să tragem concluzii bazate pe un singur semnal întrucât acesta poate avea mai multe semnificații.

Recomandările pe care le-am făcut pot reprezenta soluții doar pe termen scurt, dacă acest comportament abuziv continuă trebuie urmată o cale disciplinară sau chiar legală pentru rezolvare.

După cum am scris și mai sus, cea mai bună metodă de a contracara acest tip de comportament este să rămâi cald, civilizat și ferm. În general cu cât arăți mai mult că ești  afectat, cu atât “atacurile” vor fi  mai nimicitoare, cel care comite abuzurile nefiind  empatic decât un rechin ce simte gustul de sânge.

În momentul  în care suntem hărțuiți devenim extrem de abătuți, deconcentrați și neproductivi. Studiile arată că de cele mai multe ori exact persoanele care comit abuzurile la locul de munca au cel mai puțin de suferit, victimele și companiile fiind cele care pierd pe termen lung. Un motiv în plus pentru companii de a nu tolera un astfel de comportament, indiferent cât de carismatic și/sau prezentabil este personajul în cauză.

Advertisements