Nicio afirmație din sfera comunicării nu a stârnit mai multă fascinație decât celebra „cuvintele reprezintă doar 7% din mesajul transmis”. Detaliind (dar fără a pătrunde totuși în profunzimea unei astfel de afirmații) vom spune că profesorul Mehrabian a lansat teoria unanim acceptată conform căreia impactul unui mesaj transmis pe cale orală, față în față, este distribut astfel:

7% verbal (ce spunem)

38% paraverbal (cum spunem: intonație, ritm etc.)

55% nonverbal (atitudine, gesturi)

Ținând cont că această teorie este susținută de rezultatele a doua teste conduse de un profesor de la UCLA, mitul procentelor a fost preluat și transmis, devenind în ultimii 30 de ani principala afirmație menită să susțină importanța limbajului nonverbal și a studiilor în acest domeniu (în principal, după cum spune chiar profesorul Mahrebian, pentru că “piața consultanților are prea puțini experți în psihologie” și prea multă nevoie de un motto puternic). „Scopul scuza mijloacele” pentru că, la fel ca în cazul Principelui, și aici contextul a fost inlăturat.

Teoria profesorului Mehrabian reprezintă rezultatul a doua studii efectuate în anii 60, analizând impactul nonverbalului (intonație + expresie facială) în momentul în care sunt exprimate sentimente sau atitudini. În primul studiu participanții au trebuit sa ghicească starea de spirit a vorbitorului in functie de un cuvant pe care acesta il rostea (rostindu-l cu intonații contradictorii) . Al doilea studiu a utilizat un singur cuvânt, neutru, căruia i-au fost atribuite intonații și expresii faciale (fotografii), pentru a analiza impactul nonverbalului asupra modului in care ascultatorul percepe starea de spirit a vorbitorului. Teoria „7% 38% 55%” a luat nastere prin combinarea rezultatelor acestor 2 teste si nu se aplica oricarei situatii/relatii de comunicare, dupa cum afirma chiar initiatorul ei; bineinteles ca socul oferit de aceasta distribuire procentuala s-a propagat mai iute decat orice argument (sau contraargument) logic.

Dar dincolo de acuratețea (sau lipsa acesteia) oferită de aceste date, această teorie a atras atenția publicului asupra impactului comunicării nonverbale și a modului în care aceasta intervine în interactiunile noastre zilnice:

  • 100% nonverbal (când mesajul este transmis/receptat în lipsa cuvintelor)
  • în completarea verbalului (când mesajul verbal este susținut de intonație, atitudine, gesturi – o sustinere totală făcând ca vorbitorul să fie foarte carismatic în ochii noștri)
  • în dezacord cu mesajul verbal (principalul motiv pentru care limbajul corporal stârnește interes – te ajută să călătoreșt în El Dorado, unde poți spune imediat dacă cineva minte sau nu)

p.s. data viitoare când cineva îți zice că importanța cuvintelor nu depășește 7% din mesajul transmis poți să nu-ți mai maschezi neîncrederea.

Advertisements